onsdag 27. juni 2007

- Arnatunnelen nyttig både for Bergen og distriktet

- Arnatunnelen er eit godt og nyttig prosjekt både for Bergen og distrikta rundt byen. Det er difor gledeleg at utgreiinga som Statens vegvesen har laga på oppdrag frå fylkestinget og bystyret, viser gode alternative løysingar, seier fylkesordførar Torill Selsvold Nyborg(bildet).


For kommunane aust for Bergen vil Arnatunnelen føra til ei vesentleg nedkorting av reisetid til Bergen sentrum samstundes som vegnettet gjennom Åsane vert avlasta. Tilsvarande vil dei folketette områda sør og vest for Bergen sentrum inkludert Askøy, Sotra og Øygarden, få kortare veg og køyretid til og frå hovudvegnettet austover, seier fylkesordførar Selsvold Nyborg.

Samla vil dette gje miljøgevinstar for trafikken i Bergensområdet. Og dei nedkorta reisetidene vil føra til at fleire vert inkluderte i den felles bu- og arbeidsregionen som dette området er, seier fylkesordføraren.

PS! Torill tar gjenvalg som fylkesordfører. Hun trenger vår støtte og Arnatunnelen trenger henne!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hva er forslaget får opprettholde det eneste lokaltoget i Bergen kommune? Kommer det til å forsvinne i havet av biler som kommer kjørende? Er det ikke bedre å satse på park and ride? heller investere pengene i det, eventuelt ha så høye bompenger i Arnatunnellen at folk flest velger tog... Håper KrF tar med i regnestykket hvor mye det har å si for miljøet at så godt som all transport plutselig blir flyttet fra miljøvennlige tog til forurensende biler og busser...

Anonym sa...

Er det så at KrF går inn for en bilbasert Arna-tunnel? Det visste jeg ikke. Så mye for miljøpartiet KrF. Distriktsrepresentanter og samferdselspolitikk er sjeldent bra for miljøet jmf Opseth jmf Navarsete etc.

Pernille sa...

Ja, Alf Helge, dette er den sorte fåren i KrFs ellers svært bra miljøpolitikk lokalt. Og som as sier, en veitunnel mellom Bergen og Arna vil gi toget problemer. Jernbaneverket sier at om veitunnelen bygges, forsvinner grunnlaget for dobbeltspor og dermed muligheten til å gjøre togtilbudet enda bedre.

Lord Ck sa...

dersom det blir bygd en Arnatunnel, må den vere for biltrafikk. Eg er enig med as om at det bør vere noen begrensinger ved bruk av tunellen, ellers kan vi bare si farvell til alt som heter miljøpolitikk. det er jo heller ikkje bare å bygge en tunnel, vegnettet i Arna er ikkje i nærheten godt nok til å takle en tunnel. Slik som togtilbudet er i Arna no, er ikkje bra. Det må gjøres noe med kollektivtransporten til Bergen. 30kr for en vei til Bergen er ekstremt mye. Eg forstår at det er mange som velger å kjøre istede for å ta toget.