torsdag 14. februar 2008

Sentrumsområde i Arna?

Det er en svært spennende og viktig debatt som nå går i Bygdanytt. En diskusjon rundt utvikling av et mulig sentrumsområde i Arna er på høy tid og for KrF er det helt avgjørende at vi tenker nytt, helt nytt. Derfor er det spennende å se om man kan ta i bruk de enorme arealene som i dag er beslaglagt av Arna stasjon.

Jeg skal være den første til å innrømme at å grave ned et stort jernbaneområde er en litt vill ide, kanskje det ikke engang er fysisk mulig. Men uten nytenkning blir både byutviklingen og politikken kjedelig. Og dette er en helt nødvendig nytenking. Arna mangler en sentrumsområde og vi ser at det er økende behov for nye nærings- og boligarealer. Derfor er nødt til å vurdere nye og litt ville ideer.

Mange områder er i dag ”ødelagt” av mye trafikk og problemer relatert til dette. I følge Transport Økonomisk Institutt består 1/3 av storbyenes arealer av trafikale anlegg. Ved å legge jernbanelinjer og veistrekninger i tunnel eller lokk over motorveier, kan vi gjøre belastede områder om til flotte parker, byrom og kanskje aller viktigst: nytt byggeareal. At det er mulig er blitt bevisst flere andre steder, blant annet ved Sjølyst utenfor Oslo og nå ser det ut til å komme et prosjekt ved Villa Skjoldnes i nærheten av Lagunen i Bergen.

Ideen er ganske enkel. Kommunen tilbyr private utbyggere tomtearealer oppe på eksisterende motorveier og andre trafikale anlegg. Prisen for tomten blir å bygge lokk eller å lage en tunnel(grave ned). Gjennom arkitektkonkurranser kan man da tilby den rette utbygger et spennende byutviklingsprosjekt. En skikkelig vinn - vinn situasjon.

Dette har forbløffende mange positive sider. Blant annet har man mange steder store utfordringer knyttet til støy, dette vil man kunne kraftig redusere. I en tid med stor arealknapphet vil dette gi sårt tiltrengte arealer. I Arna kan vi få siktlinjer mellom kirken og sjøen og vi kan utvikle et urbant sentrumsområde i forlengelsen av Øyrane torg.

Hvis dette viser seg å være mulig, så er det selvsagt mange forutsetninger som må stilles. Området må ha offentlige funksjoner, parkeringsforholdene må bli bedre, siktlinjer må sikres og prosjektet må få en arkitektonisk god utforming. Selvsagt. Men vi må ikke la frykten for det nye og at man ennå ikke har tenkt på alt, gjøre at vi ikke går videre med denne ideen.

Filip Rygg
Gruppeleder for KrF og arnabu

Ingen kommentarer: